Liitumistasu ja tarbimistingimuste muutmise tasu metoodika

Võrguga ühendamist (liitumist) ja tarbimis- ning tootmistingimuste muutmist elektrivõrgus reguleerib elektrituruseadus (RT I 2003, 25, 153; 2007, 23, 120) ja selle § 42 lg 1 p 4 alusel võrgueeskiri (RT I 2003, 49, 347; 2007, 37, 255). Võrgueeskirja § 32 sätestab liitumistaotluse esitamise ja liitumislepingu sõlmimise reeglid. Võrgueeskirja § 33 sätestab liitumis- ja tarbimis- ning tootmistingimuste muutmise tasu arvutamise põhimõtted.
Elektrituruseaduse § 73 lõike 1 kohaselt kooskõlastab võrguettevõtja Konkurentsiametiga
elektrituruseaduse § 71 lõike 1 punktides 1 ja 2 nimetatud liitumistasu ja tingimuste muutmise tasu
arvutamise metoodika.

  1. Üldsätted
    1.1. Manufaktuuri Jaotusvõrk OÜ (edaspidi võrguettevõtja) liitumistasu ja tarbimistingimuste muutmise tasu
    metoodika (edaspidi metoodika) määrab kindlaks, milliste põhimõtete alusel võtab
    võrguettevõtja liitujalt uue võrguühenduse loomise või olemasoleva võrguühenduse
    tarbimistingimuste muutmise eest tasu.
    1.2. Võrguettevõtja loob uusi võrguühendus pingel 0,38 kV.
  2. Mõisted
    Käesolevas metoodikas kasutatakse mõisteid elektrituruseaduses ja võrgueeskirjas toodud
    tähenduses, kui metoodikast ei tulene teisiti:
    2.1 arendusinvesteering – investeering, mis toob kaasa olemasolevate klientide või klientide
    grupi varustuskindluse paranemise ja mille teostamine finantseeritakse ex-ante reguleeritavate
    võrgutasude kaudu ning mille raames soetatud põhivara lülitatakse reguleeritava vara hulka;
    2.2 liituja – tarbija, kes taotleb oma elektripaigaldise ühendamist võrguettevõtja võrguga või
    olemasoleva võrguühenduse tarbimistingimuste muutmist;
    2.3 liitumisleping – uue võrguühenduse loomiseks või tarbimistingimuste muutmiseks
    võrguettevõtja ja liituja vahel kirjalikus, kirjalikku taasesitamist võimaldavas või
    elektroonilises vormis sõlmitav leping;
    2.4 liitumine – liituja elektripaigaldise ühendamine võrguettevõtja võrguga või olemasoleva
    võrguühenduse tarbimistingimuste muutmine;
    2.5 liitumistasu – liituja poolt uue võrguühenduse loomise eest võrguettevõtjale makstav tasu;
    2.6 regulatsiooni periood – periood, mille jooksul võrguettevõtja rakendab liitumis- ja tingimuste
    muutmise tasusid. Regulatsiooni periood on 12 kuud ja see ei pea kattuma kalendriaasta ega
    ettevõtte majandusaastaga. Regulatsiooniperiood algab 30 päeva peale käesoleva metoodika
    kooskõlastamist Konkurentsiameti poolt;
    2.7 tarbimistingimused – pingesüsteem, võrguühenduse läbilaskevõime amprites või lubatud
    võimsus kilovattides, liitumispunkti asukoht ja mõõtepunkti või- punktide asukoht;
    2.8 tarbimistingimuste muutmise tasu – tarbimistingimuste muutmise eest liituja poolt
    võrguettevõtjale makstav tasu.
  3. Liitumis- ja tarbimistingimuste muutmise tasu põhimõtted
    3.1 Võrguga ühendamise eest võetavat liitumistasu või tarbimis-tingimuste muutmise eest
    võetavat tasu arvutades lähtub võrguettevõtja selleks tehtavatest põhjendatud kulutustest .
    2
    3.2 Liitumis- või tarbimistingimuste muutmise tasu hulka arvatakse uue tarbimisvõimsuse
    ühendamiseks või olemasolevate tarbimistingimuste muutmiseks vajalikud kulud, sealhulgas
    uute elektripaigaldiste ehitamise ja olemasolevate elektripaigaldiste ümberehitamise kulud.
    3.3 Võrguettevõtja eristab raamatupidamises arenduskohustuse raames tehtavaid
    arendusinvesteeringuid ja liituja poolt tasutava liitumis- või tarbimistingimuste muutmise
    tasust teostatavaid investeeringuid põhivarasse.
    3.4 Võrguettevõtja ei tohi liitumis- või tarbimistingimuste muutmise tasudesse lülitada
    investeeringuid, mida võrguettevõtja teostaks võrgu arendamiseks ka juhul kui võrguga ei
    liituks uusi tarbijaid.
    3.5 Võrguettevõtja arvestab tasude arvestamisel perspektiivsete tarbijate liitumise ning juba
    liitunud tarbijate tarbimisvõimsuse suurendamisega, võttes seejuures arvesse piirkonna
    arengukavasid ja planeeringuid.
    3.6 Tasude arvestamisel lähtub võrguettevõtja turuosaliste võrdse kohtlemise printsiibist ning
    arvutab kõikidele sarnastes tingimustes olevatele tarbijatele tasud ühtsest printsiibist lähtuvalt.
    3.7 Liitumislepingu pakkumises esitatud eeldatav liinide ja alajaamade ehitusmaksumus ning
    muud teostatavad investeeringud peavad põhinema kulupõhistel turuhindadel.
    3.8 Tarbimisvõimsuse vähendamisel võrguettevõtja tasu ei võta. Samuti ei võta võrguettevõtja
    tasu (välja arvatud tarbimisvõimsuse taastamisega seotud põhjendatud kulud) kui tarbija on
    vahepeal tarbimisvõimsust vähendanud, kuid soovib taastada endise võimsuse ja
    tarbimisvõimsuse vähendamisest ei ole möödunud rohkem kui 3 aastat.
    3.9 Võrguettevõtja on liitumislepingust tuleneva võrguühenduse kohustatud looma või
    tarbimistingimusi muutma mitte pikema aja jooksul kui 12 kuu jooksul alates liitumislepingu
    sõlmimisest, tingimusel, et võrguettevõtja kohustuste täitmist ei takista vääramatu jõu asjaolud
    ega liituja tegevus või tegevusetus.
    3.10 Liitumisel ja tarbimistingimuste muutmisel lähtub võrguettevõtja optimaalsest võrgu
    konfiguratsioonist, heast inseneritavast, efektiivseimast lahendusest ning liituja soovidest.
    3.11 Võrguettevõtja arvestab liitumis- või tarbimistingimuste muutmise tasu eraldi igale
    konkreetsele liitumisele lähtudes põhjendatud kuludest.
    3.12 Liitumislepingu pakkumine on töövõtuleping, mille eelarve on mittesiduv võlaõigusseaduse §
    639 mõistes. Kui tegelik liitumistasu maksumus kujuneb madalamaks kui liituja poolt tasutud,
    siis maksab võrguettevõtja tarbijale proportsionaalselt tagasi makstud ning tegeliku
    liitumistasu maksumuse vahe. Kui tegelikud kulutused, mida eelarve koostamisel ei olnud
    võimalik ette näha, ületavad liitumistasu, tasub liituja täiendavalt tegeliku liitumistasu
    maksumuse vahe või loobub liitumisest. Loobumisel tagastab võrguettevõtja liitujale tema
    poolt makstud liitumistasud